LAST CALL  ReAct! 

Touring Street Dance Performance 2021

Low battery, no charger. We look at our phone in fear. 0%… shutdown. Panic!

A phone booth… we can call from a phone booth. There used to be one in every corner, there must be some left.

Except… there are none!

What would happen if there was a phone booth right here, right now? Would we survive the fusion of 2 time eras?

Last Call is an interactive street performance that follows the flow of today’s communication by allowing the audience to call our phone booth and influence the performance. From a humorous standpoint and using dance, movement and physical theater, we question the way we communicate today, how we behave in our social circles and how we are influenced by our phones, always drawing parallels between the “now” and the “then”.

Now: smartphones in every pocket, last minute changes, instant access to everyone you know at any time.

Then: phone booths in every corner, meeting times and places that were set in stone, disagreements that didn’t end with a quick internet search for the right answer.

Can we go back to a simpler time when the “phone booth” was not always in our pockets?

LAST CALL - MultiPhone - S.Safavi
00:00 / 00:00
Skärmavbild 2021-05-25 kl. 20.21.22.png
LAST CALL - Please Hold - S.Safavi
00:00 / 00:00
LAST CALL - Sphere - S.Safavi
00:00 / 00:00
Skärmavbild 2021-05-25 kl. 20.21.05.png

____________________________________________________________

De Livrädda
Riksteatern

Directed by: Marall Nasiri
Written by: Talajeh Nasiri

Music & Sounddesign Composed by: Safoura Safavi

 

Drama för mellanstadiet om mörker, att kissa på sig, diktatorer och allt annat man är rädd för.  Man måste ha en plan när man börjar på en ny skola, en strategi. Håll inte armarna inåt! Gå som om du inte bryr dig om någonting! Vad som än händer - drick inte massa vatten som blir till kiss, du måste hålla dig långt ifrån toaletterna!

de livrädda.jpg
Ögats Sång - S.Safavi
00:00 / 00:00

"Mardrömmen är lika surrealistiskt som skrämmande illustrerad i illamåendegrönfärgat ljus där strömbrytarna tänder och släcker sig själva. Allt medan diktatorn tar kulmagad och ansiktslös form och bjuder upp till oönskad dans.

 

Ändå tillåts aldrig det läskiga få överhanden. Den svarta humorn i den allt räddare storasysterns skrämseltyranni går inte den unga publiken förbi och den överträffas bara av värmen i kärleken de båda systrarna emellan. Kimiya Faghih och Nina Rashid fångar syskonskapets alldeles egna makt(o)balans med en ömsint precision där vem som beskyddar vem långt ifrån är självklart." 

DN

____________________________________________________________

Uppskjuten till 2022

MIN PAPPAS ÖGON
LIVET BITCH SCENKONST 

Written & Directed by: Rebecca Cardoso
Music & Sounddesign Composed by: Safoura Safavi

 

-  Vad tror du det är som ska hända?
-  Det kan man inte veta, man måste åka dit, så får man se sedan

Vi följer Helena och hennes pappa som i ett försök att bota hans blindhet, ger sig iväg på en healingresa till andra sidan jorden. Snart dras de båda in i andarnas värld i jakten på ett mirakel. Ska pappan få genomgå den spektakulära operationen han längtar efter? I tillbakablickar, eller kanske framtidsvisioner, möter vi också en ung flicka som tvingar Helena att ställa sin egentliga fråga.

 

Min pappas ögon är ett magisk-realistiskt kammarspel om längtan efter gudomligt ingripande när inget annat återstår. Om livslånga hemligheter och ett, eller till och med två, uteblivna underverk. Om möjlig försoning och relationen till ett ofött barn.

En berättelse om vad det är att leva med en djup tro på Gud i ett samhälle som tappat sin tro. Och om man genom att tro - kan bota fysisk och psykisk smärta i en värld som förväntar sig medicinska lösningar?