© 2019 safoura.com

DOM BÄSTA SLUTEN ÄR NÄR NÅGON DÖR  Estrad Norr

Written by:  Marlene Jonsson

Directed by: Lovisa T Onnermark

Sounddesign by: Safoura Safavi

Setdesign by: Marie Moberg

Dom bästa sluten är när någon dör är en föreställning om mammor och döttrar, om uppbrott, om att våga drömma stort och om att alltid frysa litegrann.

"Länets högstadieelever ska slukas av stora känslor i ny pjäs – manusförfattaren:

Det är på deras villkor"

-ÖP

"Krossade hjärtan och kvävande mammor i Estrad Norrs nya – "mycket fin uppsättning""

-LT

____________________________________________________________

ÖMSA Directed by: Ika Nord

ÖGONBLICK Directed by: Anne Jonsson

Sounddesign by: Safoura Safavi

Setdesign & Lightdesign by: Charlie Åström

Ömsa

Hur ser vi på våra misslyckanden?

Med det verkliga livet och den egna erfarenheten som utgångspunkt, har studenterna tillsammans med Ika Nord skapat en optimistisk rörelserevy om den fysiska begränsningen.

En skräddarsydd bagatell och kärleksförklaring till mimkonsten under mottot:

Mot ljuset!

Ögonblick

Om den tillsynes enkla promenaden över ett torg.
Livet som strömmar runtom oss och staden som pågår.
En fantasi om att få ta plats eller en plats där fantasin utspelar sig.

Med fri inspiration av pjäsen Timmen då vi inte visste något om varandra av Peter Handke.

Anne Jonsson och studenterna undersöker i Ögonblick hur våra offentliga platser också är plats för berättelser. Ögonblicksbilder av det banala och det unika myllrar fram över torget, uppstår inför våra ögon och försvinner i en blinkning.

____________________________________________________________

NEVER GROW OLD  Riksteatern

Directed & Choreographed by: Paloma Madrid

Music & Sounddesign Composed by: Safoura Safavi

Setdesign by: Mariana Alves Silva och Linda Emily Al-Ghussein 

Tre dansare i en utopisk färd genom tid och kropp.

I ett generöst rum flätas tre livsberättelser samman och vi får följa med på en färd genom tiden. Den som lyssnar riktigt noga kan höra växterna tala och få inblick i framtiden.

I never grow old, Paloma Madrids nya beställningsverk för Riksteatern, är alla fasta kategorier satta i rörelse. Ålder, kön och historia är fria för tolkning. Koreografen och dansaren fantiserar: Tänk om jag har levt som man i femhundra år, innan jag hamnade i denna kropp – och ingen tar hänsyn till min historia!

Till sin hjälp i utforskandet av fysiska minnen och transformationer, såväl fiktiva som faktiska, har Paloma Madrid två expressiva och tekniska dansare: Belén Maya, stjärna inom samtida flamenco och Ninos Josef, klassiskt och modernt skolad, med bakgrund på Kungliga Operan. Utmärkande för Paloma Madrid är hennes visionära och konkreta konstnärliga ledarskap som bygger på grundläggande frågor om den politiserade kroppen. Hon utforskar centrala och akuta begrepp som feminism, hållbarhet, mellanförskap, praktisk intersektionalitet och avkolonisering.